FEBE wenst je een prettige vakantie! De trein is altijd een beetje reizen

Neemt u tijdens de zomer de trein naar zee? Het loont de moeite om in Gent-Sint-Pieters eens op de vernieuwde sporen 11 en 12 te letten. Daar zie je hoe groots het nieuwe station in 2020 zal zijn, wanneer het volledig klaar is. Vandaag nemen meer dan 50.000 reizigers de trein. In de toekomst zal die capaciteit oplopen tot het dubbele.

De perrons krijgen een extra ruimtelijk gevoel dankzij een overspanning met gigantische schalen in wit, architectonisch beton. Architect Jacques Voncke (Eurostation):  “Aanvankelijk werkten we met ter plaatse gestorte, vierkante bakken. Maar we zochten naar een elegantere oplossing. Iets met meer licht, dat het station meer naar boven zou tillen.”

De som van zijn functies bepaalde de vorm van de schalen. De spoorbedding is meer dan een container voor sporen. Een station is een hightech omgeving en dat vertaalt zich in honderden kilometer bekabeling. Die bevinden zich in de architectonische schalen naast de spoorwegbedding. Ook regenwater dat moet afgevoerd worden, wordt hier opgevangen.

Opdrachtgever NMBS/SNCB, Infrabel, Eurostation, De Lijn, Agentschap Wegen en Verkeer, Stad Gent - Architect Eurostation

Station Gent-Sint-Pieters,  2015

Fabrikanten

SVK nv

  • Aerschotstraat 114
  • 9100 Sint-Niklaas
  • 03 760 49 00
  • E-mail

Gebruikte toepassingen