DPG Media geeft Antwerpse Stationswijk nieuwe glans

Met het kantoorgebouw van DPG Media heeft Antwerpen er een landmark bij in het hart van de stad, vlak bij het Centraal Station. Architectonisch beton speelt een markante rol, zegt Stefan Schoonderbeek die bij Binst Architects projectverantwoordelijke is. “In het zonlicht gaat de toren glinsteren.”

Dankzij de ingrijpende werken aan Antwerpen-Centraal aan het begin van de jaren 2000 werd het op zich al indrukwekkende kopstation één van de mooiste doortochtstations ter wereld. De oude achterkant aan het Kievitplein, lange tijd een vergeten en wat verloederde plek, werd een tweede ingang tot Antwerpen-Centraal en een nieuwe toegangspoort tot de stad.

Op die plek – waar Nokia en diensten van de Vlaamse Gemeenschap eerder al een onderkomen vonden, een groot hotel ligt en appartementen worden ontwikkeld – bouwde DPG Media de voorbije twee jaar zijn prestigieuze hoofdkwartier: een toren van 10 verdiepingen. Met zijn gebogen vormen, die een beetje doen denken aan het New Yorkse Guggenheimmuseum. Het heeft een genereus publiek gelijkvloers met een brasserie en coffee corners. Die gevels zijn in principe ‘alzijdig’ opgevat – wat betekent dat elke gevel evenwaardig is ten overstaan van de andere. Boven de redactievloeren liggen royale daktuinen die willen bijdragen aan het leef- en werkklimaat van medewerkers en bezoekers. De kroon van het gebouw wordt afgezoomd met een belvedère met rondomrond een panorama over de Scheldestad.

Bij de bouw zijn duurzame en eigentijdse materialen gebruikt die het internationale karakter van DPG Media – ook een grote speler in Nederland en Denemarken – mee willen uitdragen. Zo zijn op de gelijkvloerse en eerste verdieping dubbelhoge V-kolommen gebruikt in gepolijst architectonisch beton. “De vormentaal van deze uitzonderlijk grote betonelementen verwijst naar de centers van de sporen”, zegt Binst Architects. De ritmiek van de V-kolommen, die tegelijkertijd ook een A-vorm maken, zorgen voor een leesbare schaal van het gebouw. De transparantie van de grote glazen vlakken en de betonkolommen maakt een maximaal contact mogelijk tussen de semi-publieke gelijkvloers en het openbaar domein.”

DPG Media was op zoek naar een gevelconcept dat de dynamische uitstraling van het internationale bedrijf tot uiting kon laten komen. “Hierin was niet alleen de hagelwitte kleur belangrijk maar ook de granulaten die door het zandstralen vrij zijn komen te liggen. Het spelen van het zonlicht op de betongranulaten geeft een mooie glinstering die zichtbaar is in de stad.”

Om even in detail te treden: “De betonsamenstelling van de kolommen op het gelijkvloers en niveau +1 zijn gelijk aan de samenstelling van de betonbanden van niveau +5 en hoger. De bewerking van de elementen is anders waardoor een ander aspect en uitstraling ontstaat, zonder de verwantschap te verliezen.”

De projectarchitect noemt de keuze voor architectonisch beton heel logisch. “De vormbaarheid en nauwkeurigheid die je daarmee kan bereiken is ideaal voor een ontwerp dat op het scherpst van de snede is uitgewerkt. De V-kolommen en de balkons zijn met een uitzonderlijke precisie geproduceerd en geplaatst, waardoor er een verfijndheid ontstaat die perfect aansluit bij het bijzondere buitenschrijnwerk dat direct aan het architectonisch beton is bevestigd.”

“De aanraakbaarheid van de V-kolom­men op het gelijkvloers, waar de gevel tevens als zitbank dienst doet, sluit goed aan bij de duurzaamheid en onderhoudsvriendelijkheid van het materiaal. De kolommen en de gevelbanden zijn behandeld met een hydrofuge zodat de vervuiling van de sporen en de stad geen vat krijgen op het beton.”

HQ DPG Media,2019, Antwerpen

Opdrachtgever: DPG Media nv
Architect: Binst Architects nv
Aannemer: Besix nv
Studiebureau: ELD Partnership bv cvba
Elementen in architectonisch beton: Loveld nv
Oppervlakte terrein: 1.900 m²
• Totale oppervlakte bovengronds (excl. Terrassen): 15.918 m²
• Ondergrondse oppervlakte : 6.273 m²

Fabrikanten

Loveld nv

  • Brug-Zuid 12
  • 9880 Aalter
  • 09 374 65 48
  • E-mail